PraktickéZe života fakulty

Jak studovat na VŠ a nezbláznit se z toho? Zdravý mozek – 2. část

Co udělat pro to, abyste měli zdravý mozek? Nevíte? Čtěte dále!

220Zobrazení

V minulém článku (odkaz) jsem Vám psal o pozitivních účincích meditace, tedy jak dosáhnout klidné mysli a tím i zvýšené koncentrace.

 

Dnes Vám nabídnu své poznatky o tom, jak si udržet zdraví – tělesné i to duševní. Jedná se o takovou malou přípravu pro ty, kteří by se chtěli dozvědět o udržování zdravého mozku k lepšímu a efektivnějšímu učení.

 

Tělo

Nejdříve si řekněme, jaký by měl být optimální stav pro to, abyste do vašeho mozku mohli nasát co nejvíce informací. Určitě vám nemusím připomínat, že s rýmou nebo chřipkou byste do školy ani chodit neměli, jelikož zvyšujete riziko nakažení ostatních. Navíc je váš mozek stejně tak zamlžený, že vstřebá o mnoho informací méně. Lepší bude, když vám někdo promeškanou látku vysvětlí později, až budete zase fit.

 

Jídelníček

Je to klišé, ale opravdu jsme to, co jíme. A já vám ukážu, jak být třeba taková zdravá okurka.

 

Je nutné podotknout, že mozek za den spotřebuje něco kolem 20% energie, kterou strávíme.

Aby ne, lidský mozek je sofistikovaný stejně jako žádost o dotace na Čapí hnízdo.

Jestliže ale před zkouškou nebo studiem sníte třeba svíčkovou, budete se akorát tak hladit po břiše. Střeva a žaludek budou mít plné ruce práce, aby takový těžký pokrm strávili, a to znamená, že bude více energie investováno do trávení, než do přemýšlení a přijímání informací. Tak naše tělo ale jednoduše funguje.

 

 

Strava mozková

Ano, já vím, diety jsou dnes sprosté slovo. Z různých stran slyšíme o těch nejnesmyslnějších dietách, že i kdybychom si vzali ze všech trochu, stejně bychom neměli nic. Ale kdo říká, že máte držet nějakou dietu? Sdělím vám jednoduchou formulku pro pevné zdraví a nervy. Tedy vlastně neurony. V mozku.

Ideální strava sestává z větší míry ze zeleniny a ovoce, z menší míry z (převážně bílého) masa a ryb. Ryby (např. losos nebo makrela) jsou navíc důležitým zdrojem esenciálních mastných kyselin Omega-3.
A pokud vám ryby moc nejedou, stačí si v DMku koupit kapsle s rybím tukem za nějakých 80 Kč. Žádné další vitamíny při této stravě zpravidla důležité nejsou, jelikož si je tělo dokáže vydolovat z již zmíněné zeleniny a ovoce. Ke zpestření stravy doporučuji konzumovat ořechy, vejce nebo zelený čaj. Skvělý článek o potravinových doplňcích najdete mimochodem na stránkách Institutu moderní výživy zde

Pohyb

„Baby we were born to run“

Tak, jak zpívá Bruce Springsteen, i já věřím, že jsme byli zrozeni k pohybu, a měli bychom tento dar náležitě využívat. Já jako zastánce pohodlného života sice nemám sporty příliš v lásce, rád se nicméně každý den alespoň na půl hodiny projdu v parku, jdu si zaběhat anebo případně navštívím posilovnu. Každého z nás baví něco jiného, a tak zkuste hledat, co vám nejvíce sedne. Nemusíte se účastnit maratonu, pokud vás nebaví běh, ani není třeba stát se gymnastou. Důležitý je pohyb sám o sobě – zkuste třeba pole dance nebo jógu. Zdravé tělo – zdravý duch, jak by jistě řekly naše babičky a dědečkové.

 

Psychika

Každý z nás už měl někdy splín. U někoho se projevuje zhoršením nálady, melancholií nebo podrážděností, jiní zase upadají do depresí a sebelítosti. Tento stav také není ideální ke studiu a je jasné, že už jen vstávání z postele, natož pak myšlenky na učení, jsou zde nepřípustné.

 

V těchto časech si prosím ujasněte své priority, své cíle a své hodnoty. Přemýšlejte nad problémy a vašimi emocemi, které se snažte rozhřešit. Chce to ale čas – ať už je to pár hodin nebo několik týdnů – jestliže se zavážete k tomu, že uděláte všechno pro to, aby vám bylo lépe, bude to ta nejlepší cesta ke spokojenosti a efektivnějšímu studiu. Dlouhodobé „pobyty“ v těchto temných hlubinách vám totiž brání v rozvoji a sebezdokonalování.

Problémům se samozřejmě nedá předcházet a nikdo neříká, že to lze. Negativní situace, stejně jako ty pozitivní, k životu prostě patří. Čemu se však předcházet dá, jsou pocity a náhled na určité negativními zkušenosti. Není totiž vůbec nutné negativní zážitky příliš vztahovat na vaši osobu. Pohlížejte na ně jako na něco, co vás v životě posouvá dál. Vím, že někdy je to těžké, jako například při úmrtí vašich blízkých. Jak už jsem říkal, takovéto situace vyžadují hlavně čas.

 

Co mám dělat, když mi není hej?

 

Mně například vždy alespoň trochu pomůže procházka v přírodě (v parku, v lese, nebo třeba v arboretu!). Neberu s sebou mobil ani nic dalšího, prostě jen vyrazím ven a vychutnávám si přirozenou harmonii naší planety.

Pokud s vašimi trablemi zápasíte již příliš dlouho a nevíte kde vůbec začít, navštivte školního nebo obecného psychoterapeuta, který vám může usnadnit život. Stačí i pár návštěv, abyste chytli nit, pak už vám to půjde samo.

 

Závěr

 

Nyní víte, jak je možné dojít ke správnému rozpoložení u studia, co je jeden z dalších mých podnětů k tomu, jak se nezbláznit z vysoké školy.

Je tedy důležité udržovat rovnováhu – a to ve všech aspektech vašeho života. Strava a psychika jsou navzájem provázané a při strádání jednoho nemůže správně fungovat ani to druhé. K tomu, aby vám bylo dobře po obou stránkách, vede cesta, která není lehká. Kdy jste však něco opravdu dokázali, a řekli jste si, že vám to nedalo ani trochu zabrat?

Jestliže se budete snažit zlepšit své stravovací a mentální návyky, budete se mít rádi za to, že jste našli sílu a odhodlání. A že to nebyla zásluha nikoho jiného – byli jste to vy.

V příštím díle vám nabídnu typy a rady na základě psychologie a neurověd, které vám dopomohou k efektivnějšímu učení a produktivitě.

Napsat komentář